Oplintersepoort, richting Oplinter, afgesloten tot na nieuwjaar

 

FOTO: AGENTSCHAP WEGEN & VERKEER 

     
TIENEN - Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) start op 6 augustus met de vernieuwing van het kruispunt van de Sliksteenvest met de Oplintersesteenweg. De Oplintersepoort wordt afgesloten voor het verkeer. Het verkeer tussen Oplinter en Tienen moet een omleiding volgen via de Hamelendreef en het Industriepark.

Van 6 augustus tot begin 2019 vernieuwt het Gewest de Oplintersepoort om het kruispunt veiliger te maken voor alle weggebruikers. Eerst wordt de bestaande infrastructuur opgebroken en de oude riolering vervangen door een nieuw gescheiden rioleringsstelsel dat afval- en regenwater afzonderlijk afvoert. Daarna komt er een nieuwe wegfundering, onderlaag en toplaag. Ook de verkeerslichten, oversteekplaatsen en fietspaden worden vernieuwd.

Tijdens de werken aan de Oplintersepoort blijft verkeer op de Vesten mogelijk. Ter hoogte van de werfzone zal het verkeer dankzij een doorsteek in de middenberm in elke rijrichting over één rijstrook beschikken. Fietsers tussen Oplinter en het centrum van Tienen kunnen via de Vianderstraat de Vesten en de Veldbornstraat bereiken.

Het verkeer tussen Oplinter en Tienen moet een omleiding volgen via de Hamelendreef, Industriepark en Slachthuisstraat. Het verkeer richting Diest, Aarschot, Leuven en Sint-Truiden rijdt via de Hamelendreef, Industriepark en Ambachtenlaan. Het verkeer tussen Oplinter en de E40 volgt dezelfde omleiding tot aan de rotonde van de Ambachtenlaan en de Sint-Truidensesteenweg. In plaats van richting centrum te rijden, volgt dit verkeer de Oostelijke Ring (R27) en de Invalsweg (N29) tot aan het op- en afrittencomplex van de E40.

De aannemer beëindigt vandaag de werkzaamheden aan de binnenring van de Sliksteenvest en Leopoldvest. In de Veldbornstraat werden zowel het kruispunt met de Waaibergstraat als het kruispunt met de Sliksteenvest afgewerkt zodat beide kruispunten terug kunnen worden opengesteld vanaf zaterdag 14 juli. De vernieuwing van de brug over de Gete (Bergévest) wordt in augustus afgewerkt.

Werken Bergévest starten op woensdag 24 januari

het nieuwsblad.be ; Vandaag om 08:12 door Raymond Billen - Print - Corrigeer

Foto: Agentschap Wegen en Verkeer.

Tienen - De renovatie van de brug over de Gete is ingrijpend en zal volgens de huidige planning duren tot het begin van de zomer.

Tijdens de duur van de werken aan de Gete zal het verkeer een rijstrook per rijrichting kunnen gebruiken. De weghelft van de stadskant van de Vesten zal afgesloten zijn en het verkeer zal twee rijstroken kunnen gebruiken op de buitenkant van de Vesten. In april 2018 zal er een fasewissel gebeuren waarbij het verkeer naar de andere kant van de Vesten (van de buitenkant naar de binnenkant) gebracht zal worden. 

Sinds 15 januari is de aannemer ook opnieuw begonnen aan de werken op de Leopoldvest en de Sliksteenvest (tussen de kruispunten van de Veldbornstraat en de Kapucijnenstraat). Tot Pasen zullen de arbeiders daar nog in de weer zijn met de aanleg van parkeerstroken, voetpaden en boomvakken.

De komende weken starten de nutsmaatschappijen met voorbereidende werken in de Hoveniersstraat. Doordat de aannemers van Eandis, De Watergroep, Telenet en Proximus hoofdzakelijk naast de rijweg zullen werken, zal de impact op het verkeer beperkt zijn. De eigenlijke herinrichting van de Hoveniersstraat zal volgens de huidige planning starten in april 2018. Rond die periode wordt ook de aansluiting van de Veldbornstraat (aan de Oplintersepoort) op de Vesten opnieuw ingericht.

Vrachtvervoer mijdt de Kabbeeksepoort

 

Dorp vraagt al twee jaar maatregelen tegen sluipverkeer, zonder veel resultaat

Bron: Het Nieuwsblad.be  door Achiel Baeken

TIENEN / SINT-MARGRIETE-HOUTEM - 

Al twee jaar vragen bewoners van de Houtemstraat in Sint-Margriete-Houtem maatregelen tegen te snel en vooral sluipverkeer. Ingrepen bleven uit. In een petitie dringen ze aan op maatregelen. Een bloembak is al aan diggelen gereden.

Om de haverklap passeert in beide richtingen in de Houtemstraat en de Bunsbeekstraat zwaar vrachtverkeer. Dat rijdt veelal tussen de E314 in Bekkevoort via de N29 (Tienen-Diest) naar de bedrijvenzones in Tienen. Om de drukte aan de Kabbeeksepoort in Tienen te mijden, slaat het in Bunsbeek de Houtemsesteenweg in om dan via het dorpscentrum van Houtem en de Houtemstraat richting Tienen te rijden. Ook werkvolk van de bedrijvenzones van Tienen volgt dezelfde route. Voor de Houtemnaren is dat allemaal sluipverkeer.

Advocaat

Net twee jaar geleden nam André Vanluyten een advocaat bij de mouw om de zaak aan te klagen bij het stadsbestuur van Tienen. Vermeld stond dat het betonnen wegdek in zeer slechte staat verkeert. Betonblokken liggen ongelijk en verbrokkeld. Telkens een voertuig passeert, geeft dat stevige trillingen. Zodanig fel dat huizen zijn beginnen barsten. Zelfs bij de doortocht van de Ronde van Frankrijk werden oneffenheden niet hersteld. Er werd gedreigd met een rechtszaak.

Niets gebeurd

“We zijn nu twee jaar verder en niets is gebeurd”, zegt Vanluyten. “Je gaat het niet geloven. Mijn woning is drie centimeter gezakt, water drong door de muren en ik heb de voorkant opnieuw moeten laten plaveien. Maar nu beginnen ook de muren helemaal rondom de woning te barsten. Tot zelfs op de bovenkamers.”

Petitie

De buurt is de situatie beu. Een petitie ging in augustus naar het stadsbestuur, ondertekend door bewoners van dertig gezinnen. Ze maken andermaal hun beklag over het weinige respect voor de vijftig per uur, de beschadigingen aan het wegdek, het passeren van te zwaar geladen vrachtwagens (maximaal is vijf ton toegelaten), het ontbreken van stoepen en de schade aan woningen.

Probleem gekend

De indiener van de petitie Aleksander Ban kreeg snel een antwoord, dat luidt dat de problemen gekend zijn en maatregelen zijn getroffen. De snelheidsbeperking is over een langer traject uitgebreid, er zijn obstakels geplaatst in de Bunsbeekstraat waar ook een flitscamera komt, de politie zal meer toezicht houden en op de borduren komen ‘overrijdbare rijbaanbegeleiders’. Van een eventuele verbetering van het wegdek is evenwel geen sprake.

Sceptisch

Bewoners reageren sceptisch. “Van de vier geplaatste bloembakken is er al één in diggelen gereden door een onoplettende chauffeur van een camionette en die flitscamera zou beter aan de Houtemstraat komen”, zeggen ze. Schepen van Mobiliteit Tom Roovers (Groen) overweegt nu asverschuivingen of wegversmallingen te laten aanbrengen om snelheden af te remmen. “Zeker komt er een versmalling van het kruispunt Houtemstraat/Bunsbeekstraat in volle dorpscentrum, want ook wordt snel gereden.”